onsdag 26 maj 2010

Press och Pose


Press, 16 kg:
5/5
Press, 20 kg: 5/5
Press, 24 kg: 5/5
Clean & press, 28 kg: [1/1, 2/2, 3/3, 4/4, 5/5] x 2
Tot. per arm: 30 presses; 840 kg.
Pistols: [1/1] x 5

Ökningen från 4-stegar till 5-stegar är stort, det märktes idag. Som vanligt är det också tungt i början så första stegen kändes på gränsen. Vänstern hänger alltid en del efter, som vanligt. Lite tunga sista dagar och har en del träningsvärk i övre delen av ryggen så därför stannade jag vid två stegar.

Har kommit på att om jag stretchar hamstrings innan jag kör pistols klarar jag att göra dem utan motvikt. Bra där.

Försöker ju få till Pose-teknik när jag springer vilket inte har varit helt lätt. Jag har en tendens att skjuta fram framfoten mot marken - långt framför kroppen - vilket gör att vaden får ta emot en onödigt kraftiga stötar. Detta blir egentligen mer tåisättning än framfotaisättning och kommer från alla år med hälisättning där man skjuter fram hälen framför kroppen. Det är antagligen därför jag fick så ont i vaderna när jag bytte till framfotalöpning med evig träningsvärk.

Det jag framför allt har siktat in mig på den senaste tiden är därför att försöka få nedslagen under kroppen istället för framför. Dock inte så lätt att ändra på invanda rörelsemönster. Till det försöker jag också luta mig framåt för att öka farten. Försöker också att inte ha lägre kadens än 180 (löpsteg per minut).

Detta har gått ganska bra sista tiden och jag känner framförallt att vaderna snabbt bli starkare och klarar av nedslagen på ett helt annat sätt än innan. Gjorde snabbt en kort film när jag sprang igår. Inget jättearbete i redigeringsrummet precis men sänkte i alla fall hastigheten i de sista två filmklippen så man hinner se nedslagen.

Jag har förstås långt kvar till en bra Pose-teknik men jag är i alla fall på väg år rätt håll känns det som. Nedslagen är inte helt under kroppen men det är mycket bättre än innan. Tänk på att jag springer i gräs och att det är svårt att se exakt var jag möter marken. Snart skall jag till BGMS Analys och justera lite.

Jag håller ju normalt inte den här kadensen (ca 210) utan sprang på lite extra fort framför kameran. Notera i sista klippet att mitt huvud inte guppar upp och ned som hos löparen i bakgrunden som har en typisk hälisättning med vanliga löparskor.

FiveFingers rules, eller har jag sagt det förut?



Klicka på filmen för att se hela bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar