torsdag 24 maj 2012

Long cycle - long time, no see!

Ballistic block - week 3-4

Indian club drills: #1-5
Warm up, 2x20 kg
Clean & jerk, 2x24 kg: [2, 4, 6] x 3, [2, 4] x 2 (30 s. rest between rungs, 60 s. between ladders)
Tot: 48 reps in 14:00 minutes

Det var riktigt länge sen jag körde long cycle (clean & jerk), över ett år sen. Jag har längtat efter det hela veckan och det var det första jag kom att tänka på när jag vaknade i morse. Köra long cycle är en rökare och antagligen det jobbigaste man kan göra med två kettlebells, så att det är det första man längtar efter en sömndrucken morgon är för mig en gåta.

Jerken är ju en ballistisk övning i allra högsta grad men prestationen är nog mer än någon annan övning beroende av bra och explosiv teknik. Nu är förvisso RKC:s utförande (hardstyle) av clean and jerk annorlunda än när man tävlar (GS, girevoy sport) - som handlar om att blir så uthållig och utföra så många repetitioner som möjligt på tio minuter - men fortfarande är stöten/jerken beroende på en mycket kort och explosiv rörelse uppåt. Ju mindre man har av denna varan desto snabbare fylls axlarna med mjölksyra och japp, mjölksyra var det gott om idag! :)

Nåväl, gjorde i alla fall tre 6-stegar och sen två 4-stegar och är nöjd med det efter så lång tid. Vilade 30 sekunder mellan pinnarna och 60 mellan stegarna. Svettigt!

Mike Sousa gör 6 clean & jerk med dubbla 40 kg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar