torsdag 10 maj 2012

Blivande RKC - profil #7

Då var det nummer sju i RKC-kandidatserien. Hon tar sig ständigt an utmaningar, gått livets hårda skola i Australien och ger aldrig upp något som hon bestämt sig för att klara av!


Hej! Först lite kort om dig själv - vem är du och vad har du för träningsbakgrund?

- Malin Kirjonen heter jag och är en riktig daredevil. Jag ser mig själv som en väldigt snäll och öppensinnad person men med ett driv och vilja till att klara allt. Uppväxt med en jordnära mamma och äventyrlig pappa vilket gett mig en bra kombo. Alltid vart en tjej med tusen bollar i luften och trivs med det, i unga tonåren så var redan mitt mål att se och göra allt i världen - kan inte säga att jag inte försöker leva upp till de än ;).

Sportbakgrund. Äventyrlig som man är så har jag levt med olika sporter och aktiviteter från så länge jag kan minnas. Allt från vattensporter i USA till professionell boxning i Australien, från fotboll till hästhoppning och voltige (akrobatik på häst), även jobbat med sporter i Spanien såsom spinning, hiking, vattenpolo, beachvoleyboll, gevär/pistol skytte osv.

Från min boxningskarriär i Australien fick jag lära mig på det hårda viset, blev i stort sett nedkastad i ett djupt hål där jag fick slita mig upp. Med stort sett ingen tidigare fighting-erfarenhet blev jag "skapad" av min 70-årige gamle tränare Bobby på "old-school"-sättet - isolerad från omvärlden, sova, äta, träna, sova, äta, träna. "Andra aktiviteter riskerar att skada dig inför match, vänner och godhet distraherar". Japp, hårt liv men den perioden gav utdelning och kommer ge utdelning i resten av mitt liv. Det finns inget annat sätt jag kunde lära känna mig själv bättre både mentalt och fysiskt, lärt mig slå på fokus, hålla kvar och ta mig framåt i det jag själv verkligen vill göra.
Efter mina första 3 månader i amatörringen lyckades jag kamma hem nationell titel och därefter hoppade jag in i professionella ringen och fick gå matcher mot det största boxningsnamnen i Australien och åkte hem som rankad etta i landet. Trots en period av "uppoffringar", nya extrema situationer, gå emot allt som kändes läskigt och den ensamhet man levde i så kommer jag alltid veta vad som krävs om man vill nå toppen - inget är omöjligt att nå som man drömmer om!

När jag var 17 år så var jag med i en snowboardolycka och fick en stor och liten kompression i två ryggkotor som jag får leva med varje dag. Det är en anledning till att jag idag jobbar som personlig tränare och inriktar mig mot hållningsbesvär. Har blivit en riktig nörd inom att ta kontroll över kroppens alla funktioner. Jobbar även med massage och håller lite gruppass.

Hur kom du i kontakt med kettlebells och hur länge har du tränat med dem? 
- Jag älskar utveckling och känner att ju mer man lär sig ju mer finns det att lära sig. För ca två månader sen hittade jag Kettlebell Center på internet och tänkte ta mig dit för att få lite bra inspiration då jag hade fått upp ögonen för kettlebell. Blev överraskad gånger 1000! Blev direkt inspirerad av både Fredrik och Davids pedagogiska sätt att lära ut och teknik dom använde sig av, såg kopplingarna mot det jag strävar åt och är nu fast på Kettlebell Center med ett stort leende! Tack! B-)

Varför vill du gå RKC?
- Viljan till att utvecklas och smaken av en rejäl utmaning. Känner att bara efter den här korta tiden med Fredrik och David så har jag fått reda på vad kettlebellträning handlar om på riktigt. Hård träning, mycket tänka, mycket teknik och stor utdelning i sig själv efter stegvis klara bit för bit av vad som krävs. Ser mycket fram emot tre dagar tillsammans med likasinnade träningsmänniskor som en själv.


Vad har du för förväntningar av RKC - förhoppningar, farhågor?
- Jag har ganska nyligen blivit involverad i just RKC, men av det jag har hört, läst och pratat med andra om så förväntar jag mig god pedagogik, professionellt upplagt för att vi ska lära oss själva och lära oss vara så pedagogiska som möjligt. Men också mycket svett, blod och tårar! ;)

Vilka är dina styrkor och svagheter inför RKC? Du kanske vill skryta med något PR?
- Styrkor: Dare-devil - vågar utmana och ger inte upp. Styrkan ligger i att jag kan koppla på fokus, inte skena iväg och bli av med adrenalin och inte känna känna mig rädd. Med rätt uppladdning, av både det fysiska och mentala, så har jag styrkan att klara av det jag jobbar för så länge jag håller fokus.

Svagheter skulle vara att jag är så pass ny inom RKC kettlebell träningen och dess teknik, men har bra styrka och motivation och tror på att utvecklingen ska fortsätta i en bra takt som den nu gör. PR jag är stolt över hittills är 28 kg i Get-up med både höger och vänster, hoppas snart se mig med en 32a i luften! :)

Hur ser din träning ut just nu - var tränar du och vilka är dina närmsta mål? 
- Jag tränar styrka tre dagar i veckan på Kettlebell Center, ibland får nåt pass vara på gymmet där jag jobbar. Fokuserar just nu på Snatch och Clean & press. Jag tränar en del löpträning, älskar sprints och trappträning. Brukar sticka ut med mina egna "alternativa" träningssätt regelbundet och köra sånt som fantasin har byggt upp och som är hårt och brutalt! Allt från att springa upp för Gothia Towers trappor (OBS! har skapat en topplista på kirjonen.se, utmana gärna ;) ) till att ta ner den mycket otympliga boxningsäcken från kroken och köra explosiva övningar där jag lyfter, kastar, hoppar, dra säcken, plus en otymplig gymkille på och gör så mycket tokigt med den som möjligt. Driver en liten hemsida där jag försöker inspirera folk till att nå sitt inre driv och göra det man tycker är kul även om det inte handlar om träning. På kirjonen.se så finns mina träningsfilmer anpassade för både avancerade och amatörer.

Närmsta mål är att utvecklas till att klara av alla fyskrav för RKC, därefter ladda upp för höstens TSC womens open division. Tänkte även dra en bil några hundra meter i sommar för skoj skull. ;)

Varför tycker du det är bra att träna med kettlebells och vem kan träna med dem? 
- Man tränar både styrka och kondition på ett effektivt sätt. Det är ett otroligt bra sätt att få bättre balans i kroppen och även bättre kroppskontroll och bättre medvetande vilket är viktigt för just få kontroll över din kropps hållning. Det underbara är att det passar hulken Johan 22 år men även sköra Agda på 80 år och vi kan utföra det överallt!


Tack, Malin, lycka till i sommar och tack för berömmet! :)

Vill du vara med på den här intervjuserien som RKC-kandidat? Skicka ett mail till: liljeros@kettlebellcenter.com

Allt om RKC instrukörscertifiering i Sverige 2012 >>>

2 kommentarer:

  1. Tänkte tipsa om denna intervju. Du diggar ju den tjejen.

    http://robertsontrainingsystems.com/blog/interview-with-neghar-fonooni/

    SvaraRadera
  2. Tack, hon är en inspiration för alla!

    SvaraRadera