fredag 31 augusti 2012

Mark samt lite om handvård och valkar

Warm up
Deadlift, 70 kg: [5] x 3
Deadlift, 120 kg: [1] x3
Deadlift, 140 kg: 1
Deadlift, 145 kg: 1

Russian Squat Routine - Week 3-3
Deadlift, 145 kg: [2] x 6

Pull-up: 5
Pull-up, +20 kg: 2, [4] x 10 (90 s. rest) Tot: 40
Stretch

Bara för att det är en lätt dag med marklyft går jag inte in med samma kraft, då blir det också tyngre än vad det borde vara. Gjorde i alla fall mina 10 set med fyra reps i pull-ups idag. Kändes som om det fanns en del styrka kvar. Imorgon är det Kåsjön Salomon Trail Run - 1,1 mil i oländig terräng. Be för mig, snälla.

Sedan jag börjat snatcha med 36 kg har jag haft lite strul med hud och valkar. Det blir ju såklart en jäkla massa slitage vid de här vikterna och kritan gör förstås sitt också. Jag har väldigt torr hud och får lätt självsprickor på vintern. Kör därför konstant med Locobase Repair hudkräm på vintern - den absolut bästa krämen på marknaden. Jag har haft strul med mina händer hela livet så jag vet vad jag talar om. Då huden är relativt torr är den också hård och tål en del. Valkarna blir också därefter - stenhårda. Det går knappt att trycka igenom en nål i dem, så hårda är de faktiskt. Häromsistens rev jag sönder näsan med en uppfläkt valk så att det började blöda. You get it?

Slipa så hårda valkar är svårt, oftast är det den mjuka huden omkring som till slut stryker med. Testade med en liten Black & Decker hobbyslip en gång men det blev sån jäkla värme av friktionen att jag fick lägga av. För mig har det också alltid varit värdelöst att klippa bort valkarna. Om man klipper skapar man trasiga kanter som blir små fransar som är lätt att riva upp om man pillar på dem, och det gör man förr eller senare. Lider fortfarande av att jag använde nagelavbitare i Italien i somras, det blir liksom aldrig riktigt jämt.

Värdelöst

Av den anledningen använder jag till mångas förskräckelse en lång rakbladskniv. Genom att lägga hela bladet platt mot handen och skära av valken som en utstickande vårta får man ett perfekt jämt skär runt om valken. Det gäller att göra det vid rätt tillfälle när valken är mogen och tillräckligt mycket tjock hud har bildats, annars går man rätt genom läderhuden och åt h-e. Ett annat problem är att man väntar en dag för länge och snatchar bort den istället, och då går det ofta åt h-e då också. Man måste också ha ett gott handlag med knivar, det hjälper en del.

 Bra doningar

Sen fick jag höra någonstans, minns inte var, att det finns något som heter "förhårdnadshyvel" med ett rakblad där man hyvlar bort huden. Hittade en på Netoteket som jag tjackade direkt, samt tio extrablad. Den kom idag och fungerade alldeles utmärkt. Mjukade upp händerna i varmt vatten en stund, så att valkarna gosade till sig lite, och sen var det som vilken hushållsost som helst!

Top notch!

 Thierry Sanchez har gjort en lite informativ film om hur man använder den så då slapp jag göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar