tisdag 26 augusti 2008

Tävlingsklot

Tränade idag med Alexander som hade en del att berätta om sin resa till IUKL-tävlingen i Ventspils Lettland i helgen. Mycket starkt jobbat av Alexander att åka dit och representera både sig själv och Sverige, för att inte säga beundransvärt och modigt!

Vi körde utomhus och det blåste som sjutton och det var t.ex. inte helt lätt att stå still i lockouten i snatch. 18-kilos kloten var av tävlingsvariant och de finska 20-kilos kloten har ett ett avstånd mellan klot och handtag som är betydligt större än Eleikos. Jag provade dessa för första gången idag med blandade känslor.

Swing, 16 kg (L/R): 10/10, 15/15, 15/15
Swing, 20 kg (L/R): 10/10, 10/10

Snatch, 16 kg (L/R): 10/10 (12 rpm per arm)
Snatch, 16 kg (L/R): 10/10 (6 rpm per arm)

Snatch, 20 kg (L/R): 10/10, 15/15, 15/15, 15/15
Snatch, 18 kg (L/R): 12/12
Snatch, 18 kg (L/R): 8/8 (6 rpm per arm)

Clean & jerk, one-arm, 18 kg: 8/8/5/5/5/5/5/5

Finnkloten (20 kg) var lite jobbiga att snatcha i jämförelse med Eleiko. Först och främst är greppet rent utan lack och för mig mina torra händer tillsammans med gammalt magnesiumpulver på handtaget blir den lika slipprig som den blir för dem med som svettas mycket. Med mina lackade Eleiko får jag däremot ett grymt grepp. Detta medförde att underarmarna tappade kraft först. Den längre hävarmen mellan handtag och kula medförde också extra centrifugalkraft vilket försvårade greppet ytterligare. Det kändes som om allt förutom underarmarna hade kunnat hänga med 10 reps mer per set, minst.

Tävlingskloten (18 kg) var en mycket trevlig bekantskap. De är lättare använda på alla sätt, speciellt då själva klotet är större och ej har samma transportsträcka när den landar mot armen i t.ex. snatch och clean. Den har dessutom större kontaktyta mot armen vilket även det känns behagligare. Det var dock samma problem med halt handtag så det blev inga mastodontset. Long cycle-setet var dock en fröjd att köra, de ligger perfekt i rack och stöten var av någon anledning lättare att utföra.

Jag börjar förstå varför tävlingskloten ser ut som de gör. Vill ha!


Exempel på ett tävlingsklot (till höger) i jämförelse med fitnessklot, om jag nu får kalla dem så.


Till och med större än ett 32-kilos Eleiko-klot.

Har inte hunnit att hämta min romerska ringar än, kanske imorgon. Skall spela tennis på torsdag. Skall bli intressant då det är 25 år sen jag stod på en tennisplan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Tack för de snälla orden, de värmer.
    Jag blev också glad igår av att jag äntligen fick se dig bli trött i greppet. När du inte ens blev trött av farm walks förra veckan tänkte jag att ditt grepp helt enkelt var outtröttligt.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår detta men har man kvalitetsklot (lackade Eleiko) och inte använder magnesiumpulver så är mitt grepp outtröttligt.

    SvaraRadera