Visar inlägg med etikett eleiko. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett eleiko. Visa alla inlägg

lördag 1 maj 2010

Steve Cotter

4 kommentarer

Åkte på en ordentlig maginfluensa inför helgen och det blir därför sparsamt med träning.

Istället tänkte jag delge er Steve Cotters statusrad på Facebook i veckan där han radade upp vad han tränat under tre dagar. Håll i er.

(LCCJ betyder clean & jerk och SLDL Straight Leg Deadlifts)

Onsdagen gick till så här:

"Today's training:
Warm-up:
LC (C&J): 2x16kg x 10, 2x24kg x 10, 2x32kg x 10
Main work:
LC: 2x24kg x 60 x 1 (in 5min), rest 2:00, 2x24kg x 20 x 1, rest 4:00, 2x20kg x 50 x 1
Jerk Specific Squats: 2x24kg x 70 x 1 set
KB DL (straight leg): 2x24kg x 70 x 1
Dips: BW x 36 x 1
Total time (30 min) -done"

Dagen efter på torsdagen såg det ut så här

"Training today:
Warm up:
LCCJ: 2x16kg x 15, 2x20kg x 15, 2x32kg x 8,9, 10
Work:
LCCJ: 2x24kg x 30 x 3 sets (rest 4:00 between sets);
KB Front Squats: 2x40kg x 15 x 4 sets (rest 3:00 between sets)
KB SLDL: 2x48kg x 20 x 4 sets (rest 2:00 between sets)
Total: 43 minutes-done!"

Vidare fredagens övningar:

"Today training:
Warm-up:
LCCJ: 2x16kg x 10, 2x24kg x 10, 2x32kg x 10
Work:
Cleans: 2x24kg x 70 x 1 (in 3min), rest 3 min;
Jerks: 2x24kg x 50 x 1 (in 3min), rest 2min
Box Jump Squats: 44kg x 15 x 4 (rest up to 2 min between sets)
Total: 20 min-done!"

Observera tiderna med dessa vikter! Steve Cotter är dessutom ingen tungviktare utan är förhållandevis ganska liten. Sinnes, helt enkelt.

Steve Cotter seglar numera under Eleiko-flagg vilket antagligen är ett bra kap för Eleiko, de behöver nog ett annat namn än Walter Skeppar om de skall bli en auktoritet i området. Steve Cotter, den gamle RKC:arn... ;)


Steve Cotter beats himself! Kettlebell Windmill with 112 KG

Mer Cotter-träning här.

måndag 14 december 2009

Swing

0 kommentarer
Ett kort litet swingpass.

Swing, 32 kg, two-hands: 10, 20, 30, 20, 10

Eleiko-kloten är kassa att hålla med två händer, de får inte riktigt plats och man kan därför inte klämma åt ordentligt. Så är det.

Sanslösa resultat fortsätter att dyka upp i gruppen 1000 Kettlebell Swing Challenge på Facebook. Måste göra ett nytt försök till helgen och bättra på mitt resultat lite. Hade faktiskt inte en tanke att man skulle göra tusen swingar så snabbt när jag funderade över utmaningen innan. Men nu vet man. Kul och imponerande!




torsdag 25 december 2008

Elite Kettlebell Black vs. Eleiko Kettlebell

15 kommentarer
Sugen att testa min nya Elite Kettlebell.

Turkish get-up, 24 kg (5 min): 1/1+1/1+1/1+1/1+1/1
Snatch, 24 kg: 3/3, 5/5, 10/10, 10/10
One-arm clean & jerk, 24 kg: 2/2, 5/5

Bowlaren:
4 x 10
Pistol: 1/1, 2/2
Pistol, 16 kg: 1/1, 1/1, 1/1
Kalinka: 10, 20, 20, 20

Press, 24 kg: 3/3, 3/3
Press, 32 kg: fail/1, fail/1
Press, 24 kg: 8/8, 5/5

Hindu push-up: 10, 10
Twisting Half Moon Push-Up: 6, 8

Inga tuffa set idag, mest för att känna på klotet och röra kroppen. Vad bowlaren och kalinka är för nåt skall jag ta upp nån annan dag. Pistolen med 16 kg på vänster ben är på den yttersta gränsen om man säger så.

Testade pressa med 32 kg och det gick bra med höger men inte med vänster. Kul att pressa med 32:an i vilket fall.

Nå hur var Elite-klotet då? Nedan bild visar skillnaden mellan Eleiko och Elite.

Elite vs. Eleiko, 24 kg, två bra klot för ungefär samma peng men med olika typ av handtag.

Som man kan se ligger skillnaden i själva handtagets utformning. Elites handtag är större och har en rundare form medan Eleikos mer liknar tävlingsklotens form på handtaget. Tjockleken på handtaget är på Elite 38-40 mm och Eleiko 36-37,5 mm (24 kg). Elite-klotet har något mjukare finnish än Eleiko och är mindre skrovlig, dock fortfarande i matt utförande.

2-3 millimeter tjockare handtag torde försvaga greppet något men även det större avståndet mellan klot och handtag kanske förändrar sakernas tillstånd. För det första borde centrifugalkraften öka med med Elites längre avstånd vilket torde utmana kettlebellsutövaren mer, men å andra sidan hamnar kulan längre ned på handleden, på den mjukare och muskulära delen av underarmen, vilket genererar mindre smärta. Eleikos klot under 32 kg har samma handtag som tävlingskloten vilket gör att t.ex. det lilla 16-klotet hamnar extremt långt upp på handleden där inga muskler kan dämpa nedslaget. Detta gör ont! Inget bra för nybörjare som håller på med 8, 12, 16 och 24 kilos klot, med andra ord.

Elite-klotet kändes förvisso annorlunda och lite ovant i handen men det enda känslan jag kan beskriva att snatcha och cleana var mjukt och soft. Mycket behagligt, helt enkelt. Lite konstigt då det längre handtaget borde göra det svårare även när den går runt sin egen axel och lägger sig i clean-position eller lockout i snatchen. Om handtaget blir en större utmaning vad det gäller den något finare (glattare?) ytan får framtiden utvisa nästa gång jag kör ett snatchtest.

Elites handtag underlättar också att klotet hamnar "rätt" i handen (snett nedåt). Att svinga med två händer borde också underlätta med ett större handtag även om jag inte provade tvåhands-swing idag.

Elite Kettlebell finns att köpa här och Eleiko Kettlebell här.

Jag har även snabbt testat Spartans kettlebells för några veckor sedan. Dessa påminner en del om Elite med ett större handtag men inte lika rundat i övre delen (Jocke, du får rätta mig om jag har fel!). Vad jag inte gillade med Spartans klot var att handtaget är sandpapprade (ej lackat) vilket kändes som grovt sandpapper mot händerna. I och med att jag har ganska bra grepp i vanliga fall blev detta för bra. Man kan förståss alltid lacka dem om man tycker så.

Ny uppdaterad artikel om att välja kettlebells, 18 april 2011 - Klicka här!

tisdag 26 augusti 2008

Tävlingsklot

2 kommentarer
Tränade idag med Alexander som hade en del att berätta om sin resa till IUKL-tävlingen i Ventspils Lettland i helgen. Mycket starkt jobbat av Alexander att åka dit och representera både sig själv och Sverige, för att inte säga beundransvärt och modigt!

Vi körde utomhus och det blåste som sjutton och det var t.ex. inte helt lätt att stå still i lockouten i snatch. 18-kilos kloten var av tävlingsvariant och de finska 20-kilos kloten har ett ett avstånd mellan klot och handtag som är betydligt större än Eleikos. Jag provade dessa för första gången idag med blandade känslor.

Swing, 16 kg (L/R): 10/10, 15/15, 15/15
Swing, 20 kg (L/R): 10/10, 10/10

Snatch, 16 kg (L/R): 10/10 (12 rpm per arm)
Snatch, 16 kg (L/R): 10/10 (6 rpm per arm)

Snatch, 20 kg (L/R): 10/10, 15/15, 15/15, 15/15
Snatch, 18 kg (L/R): 12/12
Snatch, 18 kg (L/R): 8/8 (6 rpm per arm)

Clean & jerk, one-arm, 18 kg: 8/8/5/5/5/5/5/5

Finnkloten (20 kg) var lite jobbiga att snatcha i jämförelse med Eleiko. Först och främst är greppet rent utan lack och för mig mina torra händer tillsammans med gammalt magnesiumpulver på handtaget blir den lika slipprig som den blir för dem med som svettas mycket. Med mina lackade Eleiko får jag däremot ett grymt grepp. Detta medförde att underarmarna tappade kraft först. Den längre hävarmen mellan handtag och kula medförde också extra centrifugalkraft vilket försvårade greppet ytterligare. Det kändes som om allt förutom underarmarna hade kunnat hänga med 10 reps mer per set, minst.

Tävlingskloten (18 kg) var en mycket trevlig bekantskap. De är lättare använda på alla sätt, speciellt då själva klotet är större och ej har samma transportsträcka när den landar mot armen i t.ex. snatch och clean. Den har dessutom större kontaktyta mot armen vilket även det känns behagligare. Det var dock samma problem med halt handtag så det blev inga mastodontset. Long cycle-setet var dock en fröjd att köra, de ligger perfekt i rack och stöten var av någon anledning lättare att utföra.

Jag börjar förstå varför tävlingskloten ser ut som de gör. Vill ha!


Exempel på ett tävlingsklot (till höger) i jämförelse med fitnessklot, om jag nu får kalla dem så.


Till och med större än ett 32-kilos Eleiko-klot.

Har inte hunnit att hämta min romerska ringar än, kanske imorgon. Skall spela tennis på torsdag. Skall bli intressant då det är 25 år sen jag stod på en tennisplan.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

måndag 11 augusti 2008

Grippers och nya kläder

0 kommentarer
Har återupptagit mina grippers Captains of Crush sedan jag slutade i mars. Fick då ont i vänsterhanden och tappade sugen när det inte ville gå över. Innehar en Trainer, en 1 och en 1,5. Kan vara bra att kombinera med KB-träningen även om jag inte har några större problem med greppet vid t.ex. tunga swings.

Nedre raden från vänster; Trainer, 1, 1,5. De övre är några billiga för uppvärming inköpta på Intersport (eller om det var Stadium).

På Eleiko var man så snälla att man gav mig en sån här fin tröja:

Min Boss-kostym är inget mot denna T-shirt, det är nog det finaste klädesplagg jag har för tillfället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

tisdag 20 maj 2008

Nya klot i mina händer

1 kommentarer
Så bar det iväg till Halmstad för att hämta kettlebells. En hel del långtradartrafik och så körde jag så klart av vid fel avtagsväg vilket medförde att jag landade på Eleiko fem minuter innan stängning. Personalen var ändå urtrevlig och hjälpte mig med allt på bästa sätt. I lagret stod det mängder av pallar med kettlebells, högt som lågt i alla storlekar. Det kändes lite som att besöka tomtefabriken, även om nu själva kloten görs i Kina.
















Det lättade upp vid Varberg.



















Eftersökta skyltar.

















De fick packas upp ur kartongerna....


















....för att kunna buntas ihop, lösa Kettlebells som rullar omkring
i bilen är inget att rekommendera.


Totalt nio kettlebells i olika vikter, 8 + 16 + 24 till mig själv, övriga till vänner och bekanta. Drog fast dem med spännband och säkerhetsbälten för att inte riskera ett nytt Poltava vid en eventuell krock på E6:an.

Bor ni närheten av Halmstad är det som sagt lämpligt att åka direkt till Eleiko om ni skall köpa kettlebells. Eleikos kettlebells är av bra kvalité med rätta dimensioner och för ett konkurrentkraftigt pris enligt nedan tabell.

Artikelkod

Benämning

SEK/st ex moms

380-0040

Kettlebell 4 kg

195

380-0080

Kettlebell 8 kg

335

380-0120

Kettlebell 12 kg

420

380-0160

Kettlebell 16 kg

505

380-0200

Kettlebell 20 kg

630

380-0240

Kettlebell 24 kg

680

380-0320

Kettlebell 32 kg

880

380-0400

Kettlebell 40 kg

1060

Alla priser är ex moms, frakt och emballage.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

torsdag 15 maj 2008

Vilken vikt att börja med

0 kommentarer
Efter den negativa bicepsträningen i måndags har jag fortfarande träningsvärk i övre delen av underarmsmuskulaturen, vilket jag inte riktigt hade räknat med.

Nästa vecka bär det antagligen iväg till Eleiko i Halmstad. Skall köpa ett gäng kettlebells till bekanta men också ytterligare en 16 kg till mig själv.

Här en lite presentation från Art of Strength som förklarar vilken kettlebellvikt man bör börja med. Jag tvekar dock lite för att börja snatcha med en 16 kilos kettlebell om man är otränad och kille, men för swing är det nog helt riktigt det han säger.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,