tisdag 4 november 2008

Maghjulet


Maghjulet är ett bra redskap att träna magen och core. Normalt utförande är på knä men ibland får man se en och annan köra med hjulet från stående med raka ben.



Och det vill jag kunna göra. Jag har under åren kört med vikter på ryggen, upp till 25 kg, men det känns fortfarande ganska motigt att försöka göra det stående. Nu har jag dock kommit på den optimala övningen som förberedelse inför stående maghjul. Men först visar jag även några filmer med andra bra hjulövningar som stärker mage och core alldeles utomordentligt.



Med viktplatta. Lite lurigt att balansera viktplattan på ryggen i början men man lär sig.


På en Bosu. Blir samtidigt lite av en balansövning och man kommer något högre från golvet vilket gör det jobbigare. Mer om att använda Bosu här.


Både med viktplatta och Bosu. Ostabilt och tungt.



Och slutligen med trissa. Här kan man variera motvikten precis efter vad man klarar. Optimal.

Tillägg: Fyra månader senare gör jag min första repetition stående utan hjälp

2 kommentarer:

  1. Intressanta övningar, särskilt den med trissan vore kul att pröva. Så ni har bosu-bollar på gymmet, mocklisar!
    Den första filmen tänkte jag "nej han har lagt ut en film av sig själv utan kläder!" - men såg jag att det var nån annan :-).

    SvaraRadera
  2. Har ju iofs byxor på sig.

    Bosubollar är bra, du kanske skall byta gym?

    SvaraRadera