tisdag 24 maj 2011

Mediumdag, modifierat och snatchfilm

Indian club drills: #1-5
Warm-up, mixed: 2x16, 2x20 kg

Kettlebell Muscle (modified)
Week 3 - Day 1 (Medium)
6 sets of (with 2x20 kg & 55 s. rest):
  • Double high pull x 5
  • Double snatch x 5
    (55 s. rest)
  • Double press x 5
  • Front squat x 5
Volume: 4.800 kg in 15.45 min
Density: 304 kg/min (296, 298, 287, 334, 291, 295)

Stretch

Testade mitt nya upplägg med att dela upp medium- och heavydagen så att jag tar hälften av vilan mitt i omgången/complex - 1 minut mellan varje halv-complex med andra ord. Jag tog bort fem sekunder då det försvinner lite tid att starta och stanna, därav 55 sekunder.

Upplägget kändes faktiskt kanon för en djävla gång skull. Jag kom igång lite långsammare men byggde upp ett ordentligt flås i slutet. Jag kunde ge mer styrka och explosivitet i varje omgång - snatcharna blev distinktare och pressarna striktare. Tekniken blev helt enkelt bättre. Detta gjorde också att jag utnyttjade den effektiva tiden under arbete bättre och det blev därför också en högre densitet. Jag lade på ett set och är därmed inne i tredje veckan.

Ni som kör detta program och som egentligen vill gå upp till 20 eller 24 kg men känner att det är lite för tungt så kan detta vara ett vettigt första steg. Testa, jag tänker fortsätta med det i alla fall!

Average To Elite har gjort en bra lite infofilm om några tekniska detaljer med snatchen....

1 kommentar:

  1. Kul att din modifiering fungerade!

    Bra film med tips.

    SvaraRadera