torsdag 9 juni 2011

Light och Göteborgs idrottshögskola

Indian club drills: #1-5
Warm-up, mixed: 2x16 kg & 2x20 kg

Kettlebell Muscle (modified)
Week 5 - Day 2 (Light)
6 sets of (with 2x20 kg & 75 sec. rest):
  • Swing x 5
  • Snatch x 5
  • See-saw press x 5
Volume: 3600 kg in 10.15 min
Density: 351 kg/min (363, 306, 330, 327, 319, 339)

Stretch

Mjölksyra i axlar men hanterbart. Bara nästa vecka kvar till halvtid och sedan ändras programmet om lite inför sex veckor till. Huruvida jag skall köra detta hela vägen är frågan, det tog ju lite tid i början så kanske att jag avbryter efter totalt 12 veckor vilket skulle innebära sista veckan i juni. Behöver ju förbereda mig lite inför Tactical Strength Challenge till hösten, så vi får se hur jag gör.

Idag gjorde jag ett studiebesök på Göteborgs nya idrottshögskola på institutionen för kost- och idrottsvetenskap på Göteborgs universitet. Man har byggt fantastiskt fina lokaler med fyra mycket avancerade idrottslaboratorium mitt i stan som jag tydligen helt hade missat. Det var riktigt intressant att få blir guidad genom labben med mängder av teknisk utrustning för forskning inom idrott, hälsa och vardagsergonomi. Även ett känt ansikte från en av våra kurser dök upp som förevisare i rummet för lyftteknik, sånt är alltid kul. Här är ett filmklipp på GP.se som visar lite hur man kan nyttja dessa labb. Efter att man sett det filmklippet så kan man ju fråga sig varför man inte kör igång en studie om barfotalöpning redan idag!



Nya idrottshögskolan i Göteborg.

2 kommentarer:

  1. Vad arbetar du med som medför att du får göra sådana studiebesök?

    SvaraRadera