Visar inlägg med etikett rope battling. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rope battling. Visa alla inlägg

fredag 18 februari 2011

Tabata

0 kommentarer
Indian club drills: #1-5
Tabata: (20s. work/10 s. rest)
Swing, two-arms, 40-36 kg: 8 set
Rope battling: 8 set
Snatch, 20 kg: 8 set (4/4)
Burpees: 8 set

16 minuter härlig tabata. Gick hårt ut med swingen och fick sänka till 36 kg efter fem set. Märks att man är van vid snatchen, gick lättast.

måndag 3 januari 2011

Ny stång och lite rope battling

2 kommentarer
Deadlift:
[5x60] x 2 kg
5x100 kg
5x120 kg
5x110 kg
[5x100 kg] x 10 (45 sec. rest) → 5.000 kg in 10 minutes
Total: 7.250 kg
Rope battling
Stretch & stability ball

Häromdan kom det nya viktplattor och ny stång med ett mycket bättre grepp än den gamla. När greppet sitter stadigare går det att lyfta mer, kroppen och nervsystemet känner av en mindre osäkerhet och vågar dra på för fullt. Det där är förstås en avvägning hur bra grepp man skall sträva efter - man är ju inte starkare än sin svagaste länk och börjar man med hjälpmedel som undviker att träna vissa delar av kroppen så är man fel ute. Remmar är ett exempel på ett sådant otyg som är vanligt i den västerländska gymkulturen.


Testade även på repträning idag och filmade en kort stund. Valde att göra stora vågrörelser som ni ser och ja, det är jobbigt, skitjobbigt. De två repen är 10 meter långa vardera.