söndag 3 juli 2011

Gravity Boots

Tactical pull-ups, to throat: 1, 2, 3, 3, 17 (PR)
Running, VFF: ca 2,5 km

Sprang på allt vad jag kunde från början och minskade slingan med ytterligare 40 sekunder. Fick nästan kramp i vänstervaden efteråt men det släppte snabbt.

Har ganska planlöst körde lite pull-ups då och då sista veckorna men från och med nu skall jag dokumentera det här också. Mitt mål är att göra så många som möjligt under ett set inför TSC så det är bara att försöka köra så många som möjligt varje gång. Har ökat från 10 till 17 på 2-3 veckor så taktiken funkar bra hittills!

93-94 satt jag och tittade i en postorderkatalog och där fanns det något som hette Gravity Boots - pjäxor med en krok på varje sko så att man kunde hänga upp och ned. Gravity Boots slog igenom i USA på 80-talet och blev snabbt populärt (se t.ex. på den här underbara trailern för American Gigolo från 1980, 1:05 min in i filmen). Jag blev sjukt sugen och köpte ett par. Jag använde dem lite till och från men glömde så småningom av dem. När vi många år senare våren 2010 hade vår första HKC tog Dennis Frisch upp ett par Gravity Boots och hoppade upp i pullup-räcket likt en större fladdermus. Detta gjorde att jag plockade fram mina gamla Gravity Boots igen och har använt dem lite från och till på gymmet sedan dess.

Inköpta på tidigt 90-tal.



Att försöka nå stången kan vara jobbigt i början.

När vi var i USA och certifierade oss för CICS talade även Brett Jones en hel del om nyttan med Gravity Boots - hållning, rygg och core men även känslan att hänga upp och ned. Bara att försöka höva sig upp är en riktig bra träning för hela core-muskulaturen. Vi tyckte det hela var så intressant att vi från och med idag säljer Teeter Gravity Boots på Kettlebell Center. Teeter Gravity Boots är en mycket bättre sko än den jag köpte för snart 20 år sen, framförallt sitter den mycket säkrare runt ankeln/vaden. En stbil men avtagbar ögla följer med som man kan greppa tag i om man inte orkar att häva sig upp till stången, mycket bra!


Teeter Gravity Boots anno 2011.



De fasta "öglorna" går lättare att nå...


Så att man sedan kan nå stången utan hjälp av någon annan.


Nedan två filmer visar lite vad det finns för möjligheter med Gravity Boots:



4 kommentarer:

  1. Glöm inte FBI special agent Dale Cooper. Han körde gravity boots varje morgon (eller var det kväll?).

    SvaraRadera
  2. Sedär, det hade jag glömt!

    SvaraRadera
  3. borde det inte finnas samma problematik att köra med dessa boots som att köra i neg bänk?

    http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det finns risker med att hänga upp och ner, speciellt om man tex har högt blodtryck och är överviktig. Att exempelvis göra handstående pushpress torde även det ha sina risker. Dock är det en viss skillnad att ligga bakåt i snedbänk och pressa tunga vikter, men din poäng är absolut viktig att notera!

    SvaraRadera