söndag 18 mars 2012

RKC candidate #2

Jag fortsätter min serie intervjuer med blivande RKC:are. I vänsterkolumnen samlar jag alla intervjuer så att de går lätt att komma åt.

Nummer två ut är Andreas, en träningsmotiverad trebarnspappa som har hållit på med allt från friidrott, rugby och marathon - och som läst Enter The Kettlebell sju-åtta gånger!

Hej! Först lite kort om dig själv - vem är du och vad har du för träningsbakgrund?
- Jag heter Andreas och är 39 år gammal, är gift och har tre barn. Min träningsbakgrund är ganska varierande, men i kronologisk ordning så började jag med fotboll. Dock var jag oduglig med boll men duktig på att springa så jag växlade över till fri-idrott med 100 meter och längdhopp som paradgrenar. I sena tonåren började jag spela Rugby och spelade under några år i Helsingborg och var också med i U21-landslaget. Sen var det dags för lumpen och då blev det svårt att fortsätta med Rugbyn. Föll sig naturligt att börja med långdistanslöpning då och det höll jag på med flera år, sprang flera marathon och Lidingölopp tills jag skadade knät 2001. Har alltid styrketränat parallellt med min övriga träning och i och med knäskadan så var det styrketräningen jag fortsatte med. Var väldigt okunnig de första åren och körde väl främst "Beach-träning" men efterhand så började jag läsa böcker om träning och fick lite mer koll på det jag sysslade med.

Hur kom du i kontakt med kettlebells och hur länge har du tränat med dem?
- Kom i kontakt med Kettlebells i samband med en utlands-tjänstgöring i Afrika 2008. Först var jag skeptisk men fastnade för det geniala och enkla konceptet som möjliggjorde träning även under mycket spartanska förhållanden. Det var främst swingar och pressar med fasansfull teknik jag körde då. Men åter i Sverige återföll jag till Crossfit-inspirerad skivstångsträning och kroppsviktsträning eftersom det inte fanns kettlebell på gymmet på jobbet då. Under 2009 hittade jag en bok på nätet och beställde den och en 16 kg kettlebell. Körde detta som någon typ av konditions-komplement till styrketräningen till dess att jag på hösten samma år beställde hem "Enter the Kettlebell". Läste den och fastnade fullkomligt. Hittade Kettlebell Center på nätet och beställde fler och tyngre kettlebells för att övergå till att styrketräna med kettlebells i ordets riktiga bemärkelse. Sedan dess kör jag 85% kettlebells och har väl läst Enter The Kettlebell 7-8 gånger. Så sammanfattningsvis kan man säga att jag använt kettlebells sedan 2008, men seriöst sen årsskiftet 2009/2010.

Varför vill du gå RKC?
- Jag har alltid velat göra det jag gör ordentligt och har en tendens att gå in seriöst för saker och ting, eller bli besatt som min fru formulerar det. RKC känns som det optimala sättet att verkligen få en god kunskap i kettlebellträning och få hundra koll på teknik. Jag har inga ambitioner att börja instruera på heltid men jag brukar hjälpa kollegor med träning på gymmet på jobbet ibland och vill ju gärna kunna visa övningarna på ett pedagogiskt sätt. Men främst är det för min egen skull.

Vad har du för förväntningar av RKC - förhoppningar, farhågor?
- Mina förväntningar är att få hjälp med brister i min teknik, få en pedagogisk grund att instruera och avhjälpa brister hos andra och få träningsinspiration. Sen hoppas och tror jag att det blir tre roliga dagar och att jag där jag får träffa trevliga likasinnade personer. Mina farhågor är att jag ska bli skadad innan kursen eller att min teknik ska visa sig vara för dålig. Kan dessvärre på grund av jobbet inte delta på RKC prepkurs den 31/3, vilket är synd.

Vilka är dina styrkor och svagheter inför RKC? Du kanske vill skryta med något PR?
- Mina styrkor är att jag är mycket motiverad och fokuserad. Jag är också relativt stark (för en motionär i 40-års åldern med tre ungar och skiftjobb i alla fall). De övningar som jag själv tycker att jag klarar bra är pressen, snatchen och swingen. Mina svagheter är mitt ena knä som jag skadade genom löpning och sen fick totaldemolerat på jobbet 2006. Detta gör att jag släpar i styrka och rörlighet på vänster sida. I sin tur medför detta att jag är riktigt dålig på turkish get-up och att jag har dålig uthållighet i squat, men jag jobbar på detta och hoppas att det ska räcka. Ska jag skryta med något så fixar jag att göra en skakig clean & press med 48 kg kettlebell.

Hur ser din träning ut just nu - var tränar du och vilka är dina närmsta mål?
- Just nu är jag inne i vecka 16 på "Return Of The kettlebell"-programmet som jag kör tre gånger i veckan. Detta innefattar två veckor med dubbelsnatchar, pressar, frontsquats och marklyft, därefter två veckor med longcycle clean & jerk, sen rullar det på så. Jag kompletterar mina easy-dagar med teknik i turkish get-up och tränar swing och snatch på medium och heavydagarna. På mina variationsdagar följer jag en variant av Jim Wendlers 5/3/1-program. Kommer köra detta ett tag till för att sen eventuellt växla över till ett mer "RKC" inriktat program med fokus på teknik av de aktuella övningarna. Mitt närmaste mål är att genomföra RKC utan att skämma ut mig fullständigt, allt utöver detta är en bonus.

Varför tycker du det är bra att träna med kettlebells och vem kan träna med dem?
- Det är en fantastiskt rolig och effektiv träningsform som lämpar sig för alla. Det som är viktigt är att man får ordentlig instruktion innan man börjar så man gör övningarna rätt , men har man bara fått det är det bara att köra på.

4 kommentarer:

  1. Har väntat hela dagen på att candidate 3 skulle komma upp :)

    Grymt jobbat Andreas, 3 barn och skiftjobb, kan bara tänkte mig hur svårt det måste vara att få in kontinuerlig träning där vilket du tydligen haft, 48 kg är inget man pressar så lätt!

    Ser fram emot att träffa dig!

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Mycket trevligt initiativ med de här intervjuerna.

    Jag som umgås ,tränar och arbetar med Andreas dagligen kan tillägga att han närmast har doktorerat i kettlebells böcker, inte bara ETK. Iaf de som är skrivna av den store Pavel :-)

    Ska verkligen bli roligt att komma upp till er i sommar.

    /Patrik

    SvaraRadera
  3. @PatJon: Underbart, monomanin när den är som vackrast! :) Nummer två i serien RKC-kandidater!

    SvaraRadera
  4. Kul =)
    Är du Skåning Andreas?
    Där finns jag med ;) hör av dig om det är något du vill ha hjälp med

    SvaraRadera