Visar inlägg med etikett snatchtest. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett snatchtest. Visa alla inlägg

lördag 10 september 2011

Snatchtest och fejkparkour

8 kommentarer
Indian Club drills: #1-5
Snatch, 20 & 24 kg: speed switch drills
Snatch test 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+10/10+10/10
Total: 100 reps, 2.400 kg; 4:20 min
HR [Max]: 182 bpm
Stretch

Idag var det ingen bra dag att snatcha, dålig tid och helt slut i kroppen efteråt. Verkade inte riktigt som pulsen kom igång - en maxpuls på 182 bpm är ju rätt lågt för att vara mig.

Någon läsare som varit med ett tag kanske minns när jag testade X-Fit Express på World Class där man försökte rida på CrossFit-vågen med ett eget koncept. Kanske var jag inte sådär jättepositiv till det. I parkourkretsar mår man inte så bra när man ser detta - SATS Parkour Class:

lördag 23 juli 2011

Snatchtest och slackline

1 kommentarer
Indian club drills: #1-5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5, 10/10
Snatch test 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+10/10+11/10
Total: 101 reps, 2.440 kg; 5:00 min
Stretch

Snatchtestet är lika jobbigt idag som det var för två år sen, luftfuktigheten var idag dessutom riktigt högt. Men nu är jag uppe i det acceptabla i alla fall, alltid nåt.

Slackline på nya nivåer...

lördag 16 juli 2011

Snatchtest!

0 kommentarer
Indian club drills: #1-5
Pull-up, to throat: [3] x 3, 15
Snatch test 5 min, 24 kg: 10/11+10/10+10/10+10/10+6/-
Total: 87 reps, 2.880 kg; 5:00 min
Stretch

Tog det mycket lugnt i början och målet var 80 reps. Andningen funkade fint men greppet sög ordentligt. Det gick förvånansvärt bra efter omständigheterna, har ju inte gjort snatchtestet sedan förberedelserna inför RKC II i augusti förra året.

I juni genomfördes en RKC-certifieringen i Italien i en mycket trevlig atmosfär verkade det som!

onsdag 8 juni 2011

The Tactical Strength Challenge

0 kommentarer
Fredrik och jag har sedan ett tag tillbaka velat arrangera en Tactical Strength Challenge och nu till hösten blir det av!

The Tactical Strength Challenge är en utmaning runt om i världen där deltagare under en och samma dag utför tre lyft i den nämnda ordningen; marklyft (maxlyft), pullups (max antal) och kettlebell snatch (max antal under 5 minuter). Man kan vila ordentligt mellan lyften, upp till en timma om man vill det. Man räknar fram en totalpoäng för alla lyften och resultaten publiceras sedan på huvudsidan i USA. Då lyften både innefattar att lyfta tungt från marken (marklyft) och lyfta sin kroppsvikt (pullups) så har varken tyngre eller lättare personer någon fördel. Se det som en egen utmaning i jämförelse med andra eller som en ren tävling, det är upp till var och en.

Vi har gjort en sida för vår Tactical Strength Challenge där all information om hur det går till är utlagd (till The Tactical Strength Challenge). Vi har gjort en omvandlare på sidan som kan räkna ut totalpoängen så man kan testa lite vilka poäng man kan tänkas få. Det går att anmäla sig redan nu även om datum ej är fastställt ännu, men en lördag i slutet av september blir det i alla fall av.

Så alla RKC:are, crossfittare och övriga som känner sig manade - det är dags att börja förbereda sig! =)

fredag 13 augusti 2010

RKC II - Day 1

4 kommentarer
Vi klarade direkt av testerna av press, pull-up och snatch för dem som ville/behövde. I och med att det är snart ett och halvt år sen sist var det dumt att inte göra RKC I -testerna (snatchtestet m.m.). Pressen gick ju naturligtvis inte så bra, som förväntat, men allt annat gick smärtfritt. Jag lobbade ganska lätt in 100 snatchar under fem minuter. Även pull-up med 24 kg gick förvånansvärt lätt, kändes som jag kunde gjort flera reps.

Det gjordes klart direkt från början att detta inte var RKC I som till stor del handlar om "selection" - att skilja agnarna från vetet genom relativt hårda fyspass. Dessa dagar skall istället fokusera mer på teknik och "hjärnaktivitet". Pavel uttryckte denna approach som: "This time, so to speak, we gonna treat you as adults". Det märkes under dagen hur mycket mer alert man var när man lyssnade och hur mycket mer som fastnade när man inte behövde rusa fram och tillbaka och göra workouter dagarna igenom. Det är väl också så här jag hade förväntat mig RKC II även om man blev lite stressad efter att ha läst den här posten om RKC II i St Paul tidigare i somras. Men å andra sidan - ju mer förberedd man är desto lättare tar man sig igenom kursen och desto mer kan man tillgodogöra sig.

Men även om det var lugnare än befarat så är man ändå rätt mör efter en hel dag med klot. En stor del av dagen har fyllts med teknikgenomgångar av övningar i RKC I (swing, clean, snatch, squat, get-up m.m.) där emellan ett långt pass med tactical pull-ups och hanging leg raises med mängder av fix och trix. Fredrik och jag tillhör Peter Lakatos Team och det finns bara positiva lovord att säga om denna Senior RKC - kunnig, pedagogisk, lugn och mycket trevlig.

Pavel själv har hållit i mycket och det gillar jag förståss, det alltid lika kul att lyssna på denna karismatiska och begåvade man. Pavel is the man, helt enkelt.

Efter Best Challenge har vi två nya Best Tamer, en av dem pressade 48:an lika lätt som när jag pressar 24 kg. Imponerande.

Vi avslutade dagen med tekniktester av alla RKC I-övningar - double swing, double clean, double press, snatch och get-up, allt med snatchvikten på 24 kg. Allt gick bra, utan några so helst problem.

Hela arrangemanget är excellent ordnat av Peter Lakatos och jag bara älskar miljön här. Fördelaktigt att ha boende, matställe och träningsområde på samma ställe, och inte en själ stör en.

Imorgon pistols, viking push press och jerks. Ser väldigt mycket framemot jerksen!


Registrering

Beast Challenge - pistol

Beast Challenge - pull-up

Beast Challenge - press (som denne man utförde otroligt strikt och snyggt)

Lite märklig mat - köttlimpa med inbakade ägg (?).

Lite märklig dessert - två jättestora kanelbullar.

fredag 30 juli 2010

Snatch och Hostel

2 kommentarer
Förvånansvärd fräsch i kroppen efter jerksen igår.

Snatch, 16 kg:
5/5, 5/5
Snatch, 20 kg: 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5
Snatch test, 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+10/10+10/10
Total: 100 (time: 4:25)
Double snatch, 2x20 kg: 5, 5
Double snatch, 2x24 kg: 2, 3, 2
Double snatch, 2x20 kg: 5, 5

Lite högre kadens än de senaste gångerna i snatchtestet. Kan vara bra att kunna "känna" vilken kadens man har och inte bara efter klockan. Körde ingen uppvärmning men det gick bra ändå. Irriterande att inte hitta ett samband eller röd tråd när jag havererar och inte.

Goddammit, vad tungt det är att dubbelsnatcha med 24:or. Minns när jag gjorde ett par försök på RKC förra våren och det gick väl kanske lite bättre nu, men det är ganska tungt när man skall fånga upp 48 kilo! Lika bra att förbereda sig lite på detta utifall att, man vet aldrig vad de hittar på nere Ungern.

På tal om Ungern så berättade jag om upplägget om RKC II för en kompis - att vi skall inhysas på en före detta kommunistisk militärförläggning utanför Budapest etc. Han tittade allvarligt på mig och sa bestämt på sin brutna finska: "David, David.... Har du inte sett Hostel...? Åk inte... åk inte...". Det där har fastnat på nåt sätt och tror nog att det är den roligaste spontana associationen någon har talat om för mig på länge. Ni som inte sett filmen Hostel så handlar den om ett varandrarhem i Slovakien som har lite andra verksamheter i källaren än av hostel-karaktär.

måndag 26 april 2010

Snatchtest 11

0 kommentarer
Upptäckte ju det att RKC II även har de gamla kraven kvar från RKC vilket innebär att det är stor risk att man åker på snatchtestet igen. Då kanske det är idé att hålla 24-kilossnatchen i form. Faktum är att jag håller upp med VO2-max med anledning av detta och istället skall ge mig på SSST om ett tag istället.

Snatch test 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+10/10+5/5+5/5
Total: 100
Body Weight: 85 kg
Target: 120

Clean & press, 24 kg: 1/1+1/1+1/1+1/1+1/1
Clean & press, 28 kg: [1/1, 2/2] x 3

Det är snart två månader sedan jag gjorde snatchtestet och tycker nog att jag gjorde hyfsat bra ifrån mig idag, har ju kört väldigt lite snatch med 24:an det sista. Konditionen har förbättrats ordentligt på ett år, helt klart tack vare VO2-max. Nu är det bara armar och underarmar som hindrar mig från att köra snabbare. Det fanns dessutom 10 sekunder tillgodo så 110 borde jag fixa snart, 120 blir tuffare förstås. Skönt att man är i fas med snatchen i alla fall.

Börjar redan nu nosa på stegar med 28:an med vila mellan seten i stegarna så här i början. Vänstern kändes rätt så bra i dag.

Joakim Bom (RKC) har startat igång en ny blogg (Kalos Sthenos) denna gång på engelska. Snart åker han på CK-FMS i USA och givetvis kommer han att blogga därifrån varje dag med en massa roliga bilder! ;)

En lite filmsnutt från just avslutad RKC-certifiering i St. Paul (tror jag, rätta mig om jag har fel).




söndag 28 februari 2010

Snatchtest 10

4 kommentarer

Hur ligger man till med RKC:s snatchtest numera? Mitt nionde snatchtest och PR i maj 2009 ligger på 100 reps då jag vägde några kilo mindre men var definitivt bättre snatchtränad än nu.

Snatch test 5 min, 24 kg: 10/10+10/10+10/10+5/5+5/5+5/5
Total: 90
Body Weight: 85 kg
Target: 120

Press, 24 kg: 1/1, 3/3, 5/5, 6/6, 5/5
Press, 20 kg: 7/7
Swing, 36 kg, two-arms: 5, 10, 20, 20, 20

Tja, hade inga förväntningar alls egentligen. Trodde mest att underarmarna skulle lägga av snabbare än vad de gjorde så jag är faktiskt rätt nöjd för omväxlings skull. Det var nästan tio sekunder kvar när jag satte ned klotet dessutom och andningen var inte alltför ansträngd, så 110 lär jag nog göra snart. Är egentligen mest sugen på SSST framöver, vi får se när det blir.

Snatchtestet är egentligen en baggis i jämförelse med VO2-max men så är det också under kortare tid med lägre frekvens. Men det beror kanske på hur man ser det - samma volym som snatchtestet ovan fast med VO2-max och 20 kg istället blir ungefär 15 set under 7.30 minuter, men hälften av denna tid är ju å andra sidan vila. Skall ta och mäta pulsen och jämföra dessa båda snatchformer för skoj skull i framtiden.

Träningslära skriver idag om hur bra det egentligen är att kombinera styrketräning och kondition under samma pass. Blev mest lite förvånad över slutsatsen att det är bättre att cykla än att löpa om man vill ha muskeltillväxt då cyklister brukar har större benmuskler än löpare. Samma blogg, men dock inte samme författare, uttryckte för över ett år sen att man inte kan dra liknande "ovetenskapliga" slutsatser om långdistansare och sprinters. Okej, dum jämförelse av mig kanske men ändå lite lustig.



tisdag 30 december 2008

Snatchtest 4, nytt PR

3 kommentarer

Idag var det dags att testa Elite-klotet för ett 5-minuters snatchtest. Senast det begav sig den 15 december slutade det på 75 reps. Var lite stel sedan diverse gymövningar i söndags, inspirerad av Chockträna dig i toppform, och sprinten i igår men gav det ändå försök. Alexander agerade tidsstudieman.

Snatch test 5 min, 24 kg: 5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+5/5+3
Tot: 83 reps in 5 min (75 reps, 15 dec)
Target: 84
BW: 84 kg

Högst oväntat sopade jag iväg mitt gamla PR på 75 med 8 reps! Det blev dock ett tidshaveri då min timer har lite dålig kontakt när man trycker på start och den kom därför inte igång direkt. Detta är dock justerat, de två repsen efter sista handbytet i slutet är inte med. Med 83 snatchar på 5 minuter så är man ju i stort sett hemma för RKC-testet då min kroppsvikt på 84 kg är med träningskläder.... ;)

Jag kom fram till sist att Elites handtag var 38 mm men efter att ha kontrollmätt idag igen, runt om på alla ställen på handtaget, visade det sig att Elite-klotet pendlar mellan 38-40 mm (även Eleiko-kloten har ett spann på 36-37,5 mm). Detta mätte jag innan jag gjorde snatchtestet idag och blev lite förskräckt men det löste ju sig. Hade faktiskt inga som helst problem med greppet. Minst sagt märkligt men glädjande! Om det var min form eller Elite-klotet som fixade biffen idag får dock vara osagt.

Ett förbannat bra avslut på 2008, helt enkelt!


83 snatchar på 5 minuter. Att det ser skakigt ut ibland är inget hur det kändes stundtals. Speciellt första-snatch med vänsterarmen efter varje handbyte måste ses över.

onsdag 1 oktober 2008

Dåligt snatch-pass

0 kommentarer

Gjorde ett SSST-försök (snatchtest 24 kg) idag som blev klart underpresterande. Taskig form och träningsvärk från gymmet igår bidrog till detta.

Swing, one arm 16 kg: 10/10/10/10, 10/10/10/10
Snatch, 16 kg: 5/5, 5/5
Snatch, 24 kg: 5/5

Snatch-test, 24 kg: 5/5/5/5/5/5/5/5/5/5/5/5 (obegränsat antal armbyten)
Tot: 60 reps, på 6 min.

Gjorde nästan ifrån mig bättre den 18 augusti och det var för över en månad sedan. Men så var jag också helt i ofas idag och armarna sa ifrån redan efter de första fem repsen. Hade inte ens en tanke på att plocka upp klotet igen efter att ha vilat några minuter.

Så kan det vara ibland.

måndag 18 augusti 2008

Snatchtest, 24 kg 5 min

0 kommentarer
Alexander har fått nys på Intergalactic Interdenomiatonal KB Challenge, en världsomspännande kettlebelltävling under helgen 6-7 december igångsatt av Catherine Imes. Tävlingen innehåller ett tio minuters snatchtest med obegränsade armbyten (STSS) och direkt på detta, utan vila, enarmsjerks, long cycle (UJT), i lika långa tio minuter, även det med obegränsade byten. Man får även sätta ned KB:n om man så vill. Exakt hur man skall organisera det hela med inspelade videos som man skickar in etc är lite oklart men det ger sig nog. Alexander kommer nog att förklara mer vid tillfälle.

På grund av detta blev jag nyfiken på hur många 24 kilos snatch jag klarar under 5 minuter.

Sedvanlig uppvärmning med swing och snatch men lite grundligare pga snatch-testet.

Swing, 16 kg (L/R): 10/10, 10/10
Snatch, 16 kg (L/R): 10/10, 10/10
Swing, 24 kg (L/R): 10/10
Snatch, 24 kg (L/R): 5/5

Snatch-test, 24 kg (L/R): 10/10 / 5/5 / 5/5 / 5/5 (obegränsat antal armbyten)
Tot: 50 reps, på 5 min blankt.

Det går bättre och bättre att vila i lockouten men vänsterarmen är betydligt vingligare och svagare på alla sätt även om den där akuta smärtan som jag hade i juni har försvunnit (tempurkuddens förtjänst helt klart). Högern känns stabil och bra även i de sista repsen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,