torsdag 29 januari 2009

Modifierat VO2-max protokoll

Förra veckans VO2-övning med 16 kg var inte så underhållande. Anledningen till det är att jag inte fixar alltför långa konditionspass vilket jag beskrivit förut i mina duster med yoga och långsdistanslöpning m.m. Att jag skall stå och mata snatch upp till 40 minuter finns därför inte på kartan.

En uppmärksam läsare i Göteborg föreslog att vi tillfälligtvis skulle byta hans 20 kilos Eleiko-klot mot mitt 24 kg av samma märke så kunde jag prova på att köra VO2-maxen med 20 kg istället. Bra idé tyckte jag.

Var på gymmet både tisdag eftermiddag och onsdag morgon och nedan snatchpass gjorde jag igår (onsdag kväll) så det var inte läge att köra fullt ut men jag ville ändå prova på hur det kändes om jag helt sonika plockade in ett 20-klot istället för ett 16-klot i VO2-max protokollet. Inte så korrekt kanske, egentligen borde jag ju gjort ett nytt VO2-max test för 20 kg, men ibland måste man tänka utanför boxen. ;)

VO2-max: (modifierat)
Snatch, 20 kg: [6 reps per 15 sek / vila 15 sek] x 20

Totalt: 120 reps, 2400 kg på 10 min.

Sist gjorde jag 240 reps med 16 kg på 20 minuter med den totala volymen 3840 kg. För att jag skall uppnå samma volym med 20 kg - med samma protokoll - krävs att jag kör 32 set eller 16 minuter. Jag tror jag klarar det. Även om jag var flåsig så fanns det mer att ge, å andra sidan fanns det mer att ge sist också. Lite intressant att se hur volymen skiljer sig åt med olika vikt.

Jag skulle också kunna testa med 24 kg i samma protokoll men då blir nog problemet att 6 reps per 15 sekund blir lite för många reps och sänker jag detta blir det svårt att jämföra med 16 och 20 kg. Det blir 20 kg nästa vecka igen.

5 kommentarer:

  1. Haha, procent, volym, omräkningar mellan olika klot; dina bloggposter börjar se ut som mina ju... Helt rätt!
    Himla juste att låna ut sitt 20kg. Nån som vill hänga på ut o träna när vädret blir bättre?

    SvaraRadera
  2. Tack för trevlig läsning.

    Jag undrar hur ditt VO2-max-test med kettlebell fungerar. Kan du på något sätt räkna ut vad du har för syreupptag genom att köra med kettlebells efter detta protokoll och hur gör du i så fall?

    SvaraRadera
  3. Alexander: Ja, visst var det schyst, fast han fick ju låna min 24-kilos också.... ;)

    何瑞阳: Jag hängde inte riktigt med där. Menar du ett nytt VO2max-test med 20 kg?

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag undrar vad är det för typ av VO2-max test? Får du ut några värden (liter/min) på ditt syreupptag från testet och hur räknat du fram det i så fall?

    SvaraRadera
  5. Då förstår jag. I inlägget finns en länk inbyggd där jag redogör för testet. Direktlänk: http://liljeros.blogspot.com/2009/01/att-utveckla-snatchen.html

    SvaraRadera