lördag 24 januari 2009

Snatchteknik och press


"Förkylningen" hade lagt sig under fredagen men tog sig en ny vända under natten till idag tydligen (sov elva timmar) så jag har känt mig lite risig även om det inte har varit någon direkt överdriven fara. Tog därför en två timmars långpromenad i duggregnet runt Slottsskogen och Majorna. Det gjorde susen för nu på kvällen dök plötsligt energin och motivationen upp från ingenstans - likt en mörk ljusskygg figur om natten. Bestämde mig dock för att inte köra alltför energikrävande övningar utan istället fokusera på teknik.

Snatch, 24 kg: 5/5, 5/5, 7/7, 7/7
Snatch, 32 kg: 1/1, 2/2, 2/2, 2/2

Press, 24 kg:
3/3, 4/4
Press+push press, 32 kg: fail+2/1+1, fail+2/1+2
Press, 24 kg: 10/10, 8/8

Hindu push-ups: 2 min

Har inte kommit mig för att köpa krita än, undrar varför. Fastän detta kände jag att tekniken med mer distinkta och explosiva höftrörelser har satt sig, förmodligen för att jag gått och funderat på saken hela veckan - kognition och kroppsrörelser påverkar faktiskt varandra.

Som sagt, fullt frisk är jag inte så jag fick ta det lite piano med högrepetitiv snatch. Körde 32-kilos snatch i köket denna gång och det är ju en framgång med tanke på sist.

Press med 32 kg med vänster närmar sig sitt fullbordande, inte långt kvar nu. Presstian med 24 kg var en överraskande bonus för dagen! Nytt PR.

Jag planlägger fortsatta turer med VO2-max i veckan, även om jag anser att det är djävulens påfund. Mer tänker jag inte avslöja.

Uppfinningsrikedomen kring ett bussdäck i filmen nedan. Är det inte fint när vi grabbar (i huvudsak grabbar kanske skall tilläggas) går in för våra intressen? Tänk om vi kunde lägga ned lika mycket energi och kraft på relationer med andra människor.... ;) . Störtskön film i vilket fall.


5 kommentarer:

  1. Det är nästan skumt hur sömn kan bota förkylningar ibland. Borde sömn rentav dopingklassas?
    Men som du säger, Majorna ger energi, så det kan ju ha vart det också :-).

    Imponerande med 32an.

    SvaraRadera
  2. Tack, känns som vänsterpressen kommer snart.

    Sömn är säkert bra vid rekreation ibland och antagligen ett måste om man är rejält sjuk med hög feber etc. MEN! Min poäng med mina tre senaste inlägg hur jag tacklar en förkylning, är att i viss mån negligera och försöka leva som vanligt. Jag är övertygad om att en stor del av ens "hängighet" när man åkt på en mindre förkylning handlar om psykosomatisk symptom där ett invant beteendemönster eskalerar genom devisen "jag är sjuk-alltså bör jag känna mig sjuk-oj vad sjuk jag är" etc. Detta kan naturligtvis ha flera orsaker, tex att man lever ett stressigt liv och nu får "chansen" eller anledning till att få krypa ned under täcket, men i alla fall jag känner mig bara mer hängig och sjuk om jag bara ligger hemma. Och jag tror man mycket väl kan träna när man är lite sjuk (dock risk att smitta andra på gymmet) bara man kan sig själv och känner sina egna gränser. Att tex köra 40 minuter VO2-max protokoll när man har feber kanske inte är så smart.

    Nu har jag uppenbarligen misslyckats att förmedla detta men det var efter elva timmar sömn som jag kände mig som risigast och efter en lång promenad på två timmar som energin kom tillbaka. Detta bevisar ju egentligen ingenting men bär ändå fram min hypotes att krypa under täcket så fort man känner sig krasslig inte förbättrar läget.

    Detta svar krävde ju nästan ett eget inlägg. ;)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att krypa under täcket så fort som man känner sig lite sjuk inte är någon lösning. Men personligen fungerar sömn för mig för att bli bättre. Inte vara hemma från jobb etc. för att sova. Utan istället få minst 8 timmar sömn på natten.

    SvaraRadera
  4. För mig brukar det funka med att köra tyngre och färre reps, alternativt långa pauser när jag är måttligt förkyld. Detta för att undvika att puls och andning går upp för mycket.

    SvaraRadera