fredag 25 juni 2010

Pressar, pistoler och clean-film

Press, 16 kg: 5/5
Clean & press, 20 kg: 3/3
Clean & press, 24 kg: 3/3
Clean & press, 28 kg: 1/1
Clean & press, 32 kg: [1/1, 2/2] x 5 (15 presses; 480 kg.)
Pistol, barefoot, weighted, 8kg: 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, 4/4, 3/3, 2/2, 1/1 (20 pistols/leg)

Lite progression idag, utökade till fem 2-stegar. Det är väl dumt att tro att jag skall lyckas pressa 40 kilo i augusti men med lite tur kanske jag fixar 36. Sedan har jag ju ytterligare tre månader på mig att försöka nå 40 kilo... :S

Har hittills kört med en Eleiko-32:a men har numera också en RKC-32:a vilken jag använde idag. Det är ingen hemlighet att jag har vissa kopplingar till Kettlebell Center som tillverkar och säljer RKC:s kettlebells i Sverige men måste ändå säga att RKC-kloten är svårslagna när man väl tränar med dem. Speciellt i cleanen hamnar de lättare "rätt" vilket förmodligen beror på storlek och vinklar på handtaget men även i snatchen hamnar de perfekt på handleden utan att ha för lång eller kort bana (mellan handtagets centrum och klotets tyngdpunkt). Bästa kloten av de jag testat i alla fall. Nu finns det ju andra klot som har lite större handtag vilket killar med stora händer får ett ännu bättre grepp när de kör med dubbla händer men oftast har man ju faktiskt bara med en hand i handtaget så jag tycker det argumentet faller bort, i alla fall så som jag tränar.

Pistolerna kändes ovanligt stabila idag, fick faktiskt ganska bra kontakt och det kändes som om jag verkligen kunde trycka från golvet utan att tappa balansen.

En bra blogg är Average To Elite Kettlebell Training av RKC Team Leader Jordan Vezina som lägger ut många små bra filmer om förbättringar av grundteknik. Under en mycket tight och kompakt clean. Så skall de se ut, bara så ni vet.

Glad Midsommar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar